Tuesday, November 3, 2009

Sekadar Pengisian..

SalaAmuLLAHi Alaykum..
BismiLLAH pembuka bicara kata.
Selawat atas RasuluLLAH..

Dua hari lepas hanis diprovok oleh seorang lelaki. Entah siapa namanya dan dari mana dia muncul, hanis tak tahu. Tapi kata-katanya amat menyakitkan hati hanis. Aduhai, siapalah hanis? Hanya manusia biasa yang punya janji-janji yang belum tertunai.

Mulanya dia bertanya, ke mana perginya tuan kedai jahit di sebelah tempat hanis bekerja itu? Apa dia tak buka malam ini? Dan hanis jawab seadanya, tanpa memandang wajahnya tepat-tepat. Sebolehnya hanis tak mahu ada tautan mata dengannya, apatah lagi hanis tak pernah kenal dia. Yalah. Bukankah ALLAH memerintahkan supaya menundukkan pandangan apabila berhadapan kaum ajnabi?

Dia marah-marah, menuduh hanis kurang ajar dan menyamakan hanis dengan gadis-gadis tepi jalan. Katanya: "Awak, jadi pelajar di sini, menjawab soalan saya dengan cara begitu! Awak kenalkah saya siapa? Saya kenal bos awak tu! Konon bertudung, berbaju kurung, tapi cara awak menjawab tak ubah cara yang duduk di tepi-tepi jalan tu! Bak sini nombor pelajar awak!"
hanis tanya: "Untuk apa diminta nombor pelajar tu?" dengan selembut yang layak untuk hanis.
Dijawab: "Beri sajalah!"
hanis tak beri.
Berkali-kali dia minta, dan berkali-kali hanis tanya kembali.
Sejujurnya hanis akan beri kalau dia jawab hendak mengadukan perlakuan hanis pada HEA kerana hanis yakin hanis di pihak yang benar.
Akhirnya dia pergi begitu saja. hanis perhatikan dia dari jauh. Beberapa orang pelajar yang lalu ditanyanya, mungkin soalan yang sama.
Sempat menitis air mata hanis dituduh sebegitu. Hinakah hanis kiranya cuba mengikuti syariah ALLAH? Ya TUHAN, kuatkan aku. Tiada daya kekuatan melainkan dengan kekuatanMU. La haula wala quwwta illa biLLAHi aliyyil azim.

Perihal menundukkan pandangan, ada teman-teman dari kalangan "saudara" yang mengatakan hanis yang dilihatnya bersama saudari-saudari sangat berbeza dengan hanis yang dikenalinya pada kali pertama. Yalah, setiap kali berjumpa kaum Adam, hanis cuba sembunyikan wajah selayaknya anak gadis. Sesuailah dengan suruhan ALLAH, bukan? Kalau boleh hanis tak mahu berkata-kata dengan mereka selain yang perlu.

hanis akui hanis ada naluri seperti wanita lain. Terkadang hati ini bergetar juga melihat lelaki lalu di depan mata. hanis bimbang niat hanis melayan mereka jadi terpesong. Lewat doa-doa hanis, sejak hanis ter"jatuh cinta" di tingkatan empat, hanis mendoakan supaya dicepatkan jodoh kerana risaukan hasutan nafsu.

Ada ketikanya hati hanis berontak mahu beritahu ayah (ayah hanis kadi kariah kami) supaya carikan jodoh untuk hanis. Yalah, dulu hanis diugut untuk dinikahkan dengan pelajarnya bila ayah dan ibu dapat tahu hanis jatuh cinta pada teman sekelas hanis itu. Tapi hanis yakinkan hati, sebab hanis sudah istikharah minta ditunjukkan jalan, sama ada menerima kemekaran cinta itu atau perlu dibuang. hanis simpulkan dari petunjuk itu bahawa dialah pasangan hanis. Tapi ayah dan ibu tak pernah tahu ini yang hanis putuskan.

Sampai sekarang, dialah cinta hanis yang keenam.

Kenapa enam?

1. ALLAH s.w.t
2. MUHAMMAD s.a.w
3. Ibu
4. Ayah
5. Ahli keluarga yang lain
6. Dia
7. Teman-teman lain

Seyakinnya hanis cuba menunaikan amanah menurut senarai yang hanis buat sendiri itu. Insya-ALLAH. (Selalunya hanis letakkan dia dan teman-teman setara saja. Ada amanahnya, tapi mungkin hanis tak akan dapat tunaikan. Dia mahukan hanis jadi pathologis.)

Walau sekarang hanis hanya tahu di mana dia belajar dan dengan siapa, doa hanis tak henti supaya petunjuk itu benar. hanis tak marah kalau tersalah tafsir, kerana ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hanis. Lagipun, layakkah hanis menyalahkan takdir?
Sering hanis doakan supaya dia hilang dari ingatan hanis kalau apa yang hanis putuskan itu salah, tapi sebaliknya ingatan itu semakin kuat.

Ya ALLAH, bantulah hanis menghadapi cubaan ini. hanis tak tahan menongkah ujianMU, TUHAN.

0 comments: