Friday, October 23, 2009

Indahnya Dugaan

SalaAmuLLAHi Alaykum

Dengan nama ALLAH
Selawat atas RasuluLLAH

Setiap detik yang diberikan pada kita dalam kehidupan di dunia ini adalah ujian. Sedar atau tidak, kita sentiasa diperhatikan. Tidak ada sesuatu pun yang terlepas daripada pandangan ALLAH. Hatta pergerakan sebutir debu yang amat halus pun. Setiap zarah yang wujud di dunia ini sedar akan kehadiran Sang Pencipta.

Dugaan yang melanda adalah ujian yang nyata pada pandangan manusia. Kesabaran merupakan aset yang paling berharga kurniaan ALLAH atas manusia dalam menghadapi dugaan. Setiap titis air mata mengadu kepada ALLAH ada ganjarannya. Ketenangan hati tatkala melafazkan bait-bait kesyukuran pasti lebih besar pahalanya. Apatah lagi apabila kita sedang dalam kesenangan mengecapi nikmatNYA, tiba-tiba ditarik balik dengan sekelip mata. Ah, beruntungnya orang-orang yang sabar.

Segala hasil usaha kita akan diganjari ALLAH. Baik atau buruk, kita yang menentukan. Ma'ruf perlakuan kita, beruntunglah diri. Munkar yang dilaksana, murka yang diterima. Taubat yang dihulur, Insya-ALLAH diterima, andai taubat itu benar-benar dari nurani; dan selagi hujung nyawa masih belum sampai di tenggorokan, selagi sang mentari masih bisa terbit dari arah timur.

Sedarkah kita, setelah berakhirnya hujan, ada pelangi yang amat cantik. Selepas bersusah mengeluarkan diri dari karung yang dibinanya sendiri, sang rerama akhirnya bisa meninggalkan tempat lahirnya dan berhijrah ke persada dunia dengan sayapnya yang indah. Di sebalik setiap bencana, ada hati yang tersedar dari leka. Sehabis duka pasti akan hadir segaris sinar.

Ingatlah, ALLAH sentiasa bersama kamu. Mendengar setiap degupan jantungmu. Setiap bisikan dalam nuranimu. Menyaksikan setiap lakumu zahir dan batin. Lebih dekat padamu daripada urat lehermu sendiri.

Nikmatnya menghirup lelehan airmata duka andai hatimu dekat padaNYA.

0 comments: