Saturday, October 31, 2009

Jagalah Hati

SalaAmuLLAHi Alaykum..

Dengan nama ALLAH..
Salawat atas RasuluLLAH..

"Carilah hatimu di tiga tempat... Temui hatimu sewaktu bangun membaca Al-Quran. Tetapi jika tidak kau temui, carilah hatimu ketika mengerjakan solat. Jika tidak kau temui juga, kau carilah hatimu ketika duduk tafakkur mengingati mati. Jika tidak kau temui juga, maka berdoalah kepada ALLAH, pinta hati yang baru kerana pada hakikatnya pada ketika itu kau tidak mempunyai hati."

Imam Al-Ghazali

Terasa di hati ini pernah menyimpang dari tujuan hidup yang asal; sebagai hamba yang seharusnya mengabdikan diri kepadaNYA tiap masa dan ketika. Namun, apakah teringat kita kepada DIA semasa kita dalam kesenangan, dilimpahi harta yang berciciran tak mampu ditampung oleh dua tangan yang kecil? Apakah teringat akan DIA semasa dua tangan menyambut segulung kertas yang paling berharga tanda kejayaan setelah berhempas pulas meredah gelora di alam pendidikan? Ingatkah kita pada DIA tika melihat wajah insan-insan tersayang?

Hati itu memang zahirnya ada di dalam diri, tetapi itu hanyalah hati yang asalnya dari segumpal darah, andai diberikan sedikit pada orang lain pun tidak memudaratkan kerana ia hanya pinjaman. Hati yang kita cari adalah hati yang tunduk, hati yang mencari DIA. Apakah kita sudah memilikinya? Andai sudah dimiliki, bersyukurlah dan berdoalah moga dikekalkan ALLAH. Seandainya belum, pohonlah supaya dikurniakan sekeping hati yang baru, yang bersih dari sepalit noda. Bersihkanlah hati yang ada pada kita dengan munajat, rintihan dan ratapan di sepertiga malam. Insya-ALLAH juka diri benar-benar ikhlas dan tawaduk mengharapkan DIA, hati yang tercalit titik hitam walau sebanyak mana pun akan menjadi seputih dan sebersih salju.

0 comments: